Total Pageviews

Tuesday, December 21, 2010

Warga Tua

     Ibu dan bapa..sanggup berkorban tenaga, masa, wang malah jiwa demi anak tersayang. Anak dibelai manja dari kecil hingga dewasa. Dijaga makan minum dan pakainya agar dia terbela selari dengan amanah Tuhan buat mereka. Semua permintaan anak ditunaikan sebolehnya walau terkadang sesak nafas dibuatnya. Segala kerenahnya dilayani dengan susah dan payah demi cahaya mata yang telah ditunggu-tunggu sekian lama.
     Kemudian, anak itu diberi pendidikan dari prasekolah hinggalah ke menara gading dengan tukaran sebesen keringat ibu dan bapa. Akhirnya, si anak berjaya dan punya kerjaya sendiri. Sejuk mata ibu dan bapa melihatnya.
     Suatu ketika, ibu dan bapa menghubungi si anak supaya pulang ke kampung kerana sudah lama tidak berjumpa. Rindu kata mereka. Akhirnya, setelah puas memujuk rayu, si anak menjawab ringkas, "Saya busyla sekarang, senang-senang nanti saya balik." Tut...............talian pun putus bersambung air mata terkilan ibu bapa.
     PERSOALANNYA: Adakah jerih payah ibu bapa membesarkan si anak selama ini hanya untuk mendengar perkataan 'busy' yang keluar dari mulut anaknya?
     Ingatlah! Redha Allah terletak pada redha ibu dan bapa. Kalau mahukan redha Allah dalam hidup, carilah redha ibu dan bapa terlebih dahulu. Insya-Allah, akan lancar perjalanan hidup selagi mana kita tidak menyimpang dari redha keduanya.

     "Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada-Kulah engkau kembali." Surah Luqman: Ayat 14.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails