Total Pageviews

Friday, June 4, 2010

NAGA YANG TIDAK AKAN PERNAH KEHABISAN APINYA

Ada sebuah kapal berlayar tenang di perairan antarabangsa membawa anak-anak kapal yang terdiri daripada golongan lelaki, wanita, tua, muda, bayi pun ada. Kelihatan ada banyak bendera di kapal itu. Namun, tiada satupun yang berlambangkan tengkorak. Tiba-tiba, kapal itu diserang api seekor naga yang besar dari jauh. Mungkin naga itu rasa marah dan tercabar kerana kawasan tawanannya akan didekati dan dimasuki oleh orang asing. Selama ini, saya fikir naga sudah pupus. Tetapi setelah mendengar berita tentang serangan tentera Israel ke atas kapal-kapal yang mengambil bahagian dalam misi bantuan antarabangsa untuk rakyat Palestin baru-baru ini, ternyata sangkaan saya meleset. Rupa-rupanya naga tidak pernah lenyap di atas muka bumi ini. Dia menyorok di dalam gua tidak mahu menampakkan rupanya yang sebenar takut-takut dikecam oleh manusia. Akhirnya, dengan serangannya ke atas kapal-kapal itu, dia dikecam manusia di seluruh dunia. Sudah tentu sahabat dapat meneka siapakah naga yang saya maksudkan? Tidak lain tidak bukan tentera Israel, orang Israel beserta sekutu-sekutunya yang menyokong kuat tindakan ini.

Bila difikirkan, tidak mustahil perkara sebegini boleh terjadi kerana kaum Yahudi memang cukup terkenal dengan keingkaran, keangkuhan, kebiadaban dan kezalimannya. Jika seorang Nabi pun mereka sanggup membunuhnya, inikan pula manusia biasa seperti kita yang diumpamakannya seperti seekor anjing. Mereka tidak akan pernah tunduk kepada kebenaran kerana mereka selalu menyangka Tuhan telah mengangkat darjat mereka lebih dari kaum yang lain. Nampaknya mereka telah tersalah menafsirkan kalam Tuhan yang mafhumnya:

“Wahai Bani Israel! Ingatlah nikmat-nikmatKu yang telah Aku berikan kepadamu, dan Aku telah melebihkan kamu dari semua umat yang lain di alam ini(pada masa itu.)” Surah al-Baqarah: Ayat 47

Mereka pula menyangka Allah telah melebihkan mereka dari semua umat di alam ini buat sepanjang masa. Nah! Kerana itulah terjadinya pertumpahan darah di bumi Palestin berdekad-dekad lamanya. Mereka mahu merampas Palestin yang dicanangkan milik mereka itu walhal mereka telah diusir dari bumi itu kerana keingkaran mereka mengikut perintah Nabi Musa masuk ke bumi Palestin suatu masa dahulu dengan alasan mereka tidak mahu berjihad masuk ke bumi suci Palestin ketika itu. Akhirnya hiduplah mereka terumbang-ambing tiada berbumi hingga ke saat ini. Mereka kata mereka sudah dapat menakluki sebahagian bumi Palestin. Jika mereka memang kaum yang dilebihkan Tuhan hingga ke hari ini, takkan sebahagian sahaja bumi Palestin yang mampu ditakluki setelah berdekad-dekad lamanya? Jika kita soroti sejarah negara kita, Malaysia, hanya dalam masa kurang dua bulan sahaja keseluruhan Tanah Melayu jatuh ke tangan Jepun. Cukup pelik! Bagaimana mereka memerlukan masa yang sangat lama untuk menakluki Palestin walhal kelengkapan perang mereka sangat canggih. Punya sekutu yang menakluki dunia lagi. Maka, benarlah firman Allah dalam al-Quran yang mafhumnya:

“ Milik-Nyalah kunci-kunci(perbendaharaan) langit dan bumi. Dan orang-orang yang kafir terhadap ayat-ayat Allah, mereka itulah orang yang rugi.” Surah az-Zumar: Ayat 63

Jadi, tidak hairanlah jika kaum Yahudi ini suatu masa nanti akan melakukan perkara yang lebih dahsyat lagi dari apa yang telah dilakukannya pada hari ini kerana merekalah naga yang tidak akan pernah kehabisan apinya. Maka, sama-samalah kita mengingati firman Tuhan kepada kita, mafhumnya:

“ Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang menyakiti Musa, maka Allah membersihkannya dari tuduhan-tuduhan yang mereka katakan. Dan adalah dia seorang yang mempunyai kedudukan terhormat di sisi Allah.”
Surah al-Ahzab: Ayat 69

Melalui ayat ini, Allah menyuruh kita supaya tidak mengikut jejak langkah mereka yang zalim bukan sahaja terhadap manusia bahkan terhadap Nabi. Tambahan pula, baru-baru ini kita digemparkan dengan pertandingan menulis gambar Nabi junjungan kita, Nabi Muhammad SAW yang dianjurkan oleh kafir laknatullah. Wal’iyazubillah.



KOMBINASI gambar(atas) menunjukkan salah sebuah kapal yang mengambil bahagian dalam misi bantuan antarabangsa membentuk armada ‘Freedom Flotilla’ ke Gaza. Gambar bawah menunjukkan helikopter Israel terbang dekat kapal Mavi Marmara yang membawa bantuan untuk penduduk Gaza. Foto sebelahnya pula dirakam saluran televisyen Turki menyaksikan tentera laut Israel mendekati kapal aktivis.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails